CARE: “Heftiger dan Haïti”

CARE noodhulpmedewerker David Gazashvili is in Ormoc op de Filipijnen. één van de zwaarst getroffen gebieden. Hij vergelijkt de situatie op de Filipijnen met Haïti na de aardbeving, waar hij ook aanwezig was, en concludeert dat hulpverlening op de Filipijnen moeilijker is. 

‘De super Tyfoon Haiyan in de Filipijnen is een enorme logsitieke uitdaging voor ons. Ik was ook aanwezig bij de verwoestende aardbeving in Haïti in 2010, maar qua logistiek is de tyfoon op de Filipijnen een veel grotere uitdaging. Mensen hebben zo hard onze hulp nodig, maar het kost ontzettend veel tijd om er te komen.

De ramp in Haïti betrof een relatief klein gebied. We konden daar nog op de wegen rijden en direct hulp verlenen. Alles was binnen twee à drie uur te bereiken. Het vliegveld functioneerde goed. Hulpgoederen konden ingevlogen worden en ook via de weg was het rampgebied goed te bereiken.

Hier, in de Filipijnen, heeft de tyfoon drie of meer eilanden verwoest. Het duurt dagen om ergens te komen. Niet alleen om hulpgoederen te sturen, maar ook voor de hulpverleners. We moeten met de boot naar de getroffen gebieden en daarna met de auto verder. De wegen zijn nog niet schoon. Overal ligt puin en benzine is bijna niet te verkrijgen. Boten zijn afgeladen vol. Mensen staan uren in de rij om een bootkaartje te krijgen, om er vervolgens achter te komen dat de kaartjes zijn uitverkocht.

Slaapplek

In Haïti stond het hoofdgebouw nog overeind. We hadden een slaapplek en plek om te werken. Hier zijn alle gebouwen beschadigd of verwoest. Niemand heeft een plek om te slapen. Het weer is verschrikkelijk. Het regent ontzettend vaak. Vandaag werkten we op een locatie die niet eens een dak had. Het was de bedoeling om hier te slapen, wat nu onmogelijk is geworden door het vele water wat door het gebouw stroomt.

Communicatie is ook een grote uitdaging. Om zo’n enorme ramp te coordineren is een groot communciatienetwerk onontbeerlijk. We hebben alle informatie nodig van wie wat doet, waar en wanneer. Ook wat de andere hulporganisaties doen moeten we van elkaar weten en wie welke goederen besteld, zodat niets dubbel wordt gedaan.

Communicatie

In Haïti waren de communicatielijnen snel opgesteld. Maar hier is geen elektriciteit. Telefoons werken niet en er is geen internet. Gelukkig zijn er nog satelliettelefoons.

We kijken naar verschillende oplossingen, zoals het inzetten van prive boten of rederijen. Er moeten auto’s en trucks met boten worden verscheept. De overheid en internationale partijen zijn hard aan het werk om het vliegveld open te krijgen in Tacloban en de wegen schoon te maken. Dit neemt ontzettend veel tijd in beslag.

Het is ontzettend frustrerend en teleurstellend. We weten dat er zoveel hulp nodig is en dat we goede mensen hebben om in actie te komen, maar we kunnen zo weinig doen om de goederen snel in het getroffen gebied te krijgen.”

Nieuwsoverzicht

De samenwerkende hulporganisaties achter Giro555:

Bij uitzonderlijke rampen slaan de 11 samenwerkende hulporganisaties de handen ineen onder de naam Giro555. Zij vragen heel Nederland zich aan te sluiten om geld in te zamelen voor hulp aan slachtoffers. Want samen redden we meer levens. Meer informatie

Blijf op de hoogte

Word een paar keer per jaar bijgepraat over de resultaten van de hulp. En ontvang als eerste een alert wanneer er een Giro555-actie start.