Samen in actie
tegen corona

Deze reis legt een vaccin af voor het gezet kan worden

Applaus! Ethiopische gezondheidswerkers klappen als hun collega ingeënt wordt

Stap 1: de voorbereidingen

Wereldwijd vaccineren tegen corona, ook in de 92 lage-inkomenslanden, is de grootste logistieke vaccinoperatie ooit. Er zijn veel voorbereidingen nodig, denk aan de distributie van basisbenodigdheden zoals koelboxen, zeep, watertanks, beschermende kleding, maar ook aan het leveren van injectienaalden. De logistieke puzzel werd nog uitdagender doordat het vliegverkeer door corona een tijd lang zo goed als plat lag.
Materieel is één ding, de landen die de vaccins ontvangen moeten er ook klaar voor zijn: zij moeten in kaart hebben waar de meest kwetsbare mensen wonen die als eerste gevaccineerd worden, ze moeten genoeg koelapparatuur hebben, een registratiesysteem opzetten, enzovoort.

Ram Dawadi brengt lopend vaccins naar een priklocatie in de bergen van Nepal

Stap 2: de aankoop van vaccins > Covax

Nederland heeft samen met andere Europese landen miljoenen coronavaccins ingekocht, maar er zijn veel landen die daar simpelweg het geld niet voor hebben. Voor deze landen is COVAX de enige manier om toch vaccins te krijgen. COVAX is een samenwerking tussen organisaties, overheden en bedrijven om te zorgen dat iedereen toegang heeft tot vaccins, ook lage-inkomenslanden. Het doel is om dit jaar minstens twee miljard vaccins wereldwijd te verdelen. COVAX koopt deze vaccins direct in bij de ontwikkelaars en maakt deals voor een zo laag mogelijke prijs. Deze onderhandelingen gaan steeds door, ook met nieuwe partijen die met een vaccin op de markt komen.

Coronavaccins arriveren in Afghanistan

Stap 3: het transport, opslag en logistiek > hulporganisaties achter Giro555

Hoe zorgen we ervoor dat de vaccins vervolgens terechtkomen daar waar ze het hardst nodig zijn? Vanuit de fabriek gaan de vaccins, vaak per vliegtuig, naar de hoofdstad van het land om daar verdeeld te worden. Daarna begint de logistieke uitdaging waarbij de hulporganisaties achter Giro555 een grote rol spelen. De vaccins moeten op (extreem) lage temperatuur bewaard en vervoerd worden. Deze ‘cold chain’, van fabriek tot arm, vereist een ongekende planning! Want het vaccin moet vaak naar afgelegen plekken of moeilijk bereikbare (conflict)gebieden. De vaccins worden vervoerd in mobiele koelboxen, per vliegtuig en boot en soms zelfs via ezels of drones.

De Oegandese Zuster Joy gaat op pad met gekoelde vaccins
De Oegandese Zuster Joy gaat op pad met gekoelde vaccins

Stap 4: alles op alles > Samen in actie tegen corona

En dan de laatste stap: het daadwerkelijk vaccineren van mensen. Ook daarvoor zijn een hoop voorbereidingen nodig. Zo moeten zorgmedewerkers getraind worden in het zetten van een vaccinatie, en moeten er beschermende middelen zijn zoals mondmaskers, zeep en water. Tot slot: mensen moeten ook een vaccin willen. De organisaties achter Giro555 geven daarom veel voorlichting over de werking en het belang van vaccins. 

Getrainde vrijwilliger vaccineert een man in Bangladesh
Nieuwsoverzicht

De samenwerkende hulporganisaties achter Giro555:

Bij uitzonderlijke rampen slaan de 11 samenwerkende hulporganisaties de handen ineen onder de naam Giro555. Zij vragen heel Nederland zich aan te sluiten om geld in te zamelen voor hulp aan slachtoffers. Want samen redden we meer levens. Meer informatie