Verliep de hulpverlening soepel?
De hulpverlening kende vooral in de eerste maanden na de ramp een aantal uitdagingen. Een grote hoeveelheid naschokken en hevige regens door het regenseizoen zorgden voor overstromingen en aardverschuivingen. Hierdoor was meer tijd nodig om bepaalde gebieden te bereiken en ondervonden bouwactiviteiten vertraging. De rampen hadden ook een enorme impact op de economische infrastructuur, waardoor er een tekort aan voedsel, tentzeilen, bouwmateriaal en andere essentiële goederen ontstond, de prijzen stegen en het inkoopproces vertraagde. Na die eerste uitdagende maanden was de hulpverlening goed op gang. Vanaf maart 2020 werd de bewegingsvrijheid van hulpverleners echter beperkt door de corona-epidemie en de bijbehorende maatregelen. Desondanks is de hulp voortgezet. Daarbij was het soms nodig de focus van de hulpverlening te verleggen, of de hulp uit te breiden. Zo hebben enkele hulporganisaties extra aandacht besteed aan voorlichting over gezondheid en hygiëne en werd het belang van handen wassen extra onder de aandacht gebracht, onder meer via radio en internet, en werden extra handwasvoorzieningen aangelegd. Ook werden mondmaskers en thermometers uitgedeeld.
Nieuwsoverzicht