Appu (7), India: ‘Superman vertelt ons hoe we corona kunnen bestrijden
30 januari 2022Appu (7) woont in een klein dorpje in de Indiase deelstaat Andhra Pradesh. Hij speelt graag buiten met z’n vriendjes. Toen medewerkers van Terre des Hommes, een van de elf hulporganisaties achter Giro555, zijn dorp aandeden met dozen vol kleurrijke banners en posters, werd Appu nieuwsgierig. “Ik was benieuwd wat de bezoekers kwamen doen”, vertelt hij, “Mijn vrienden en ik gingen er meteen op af en bekeken de posters die ze aan het ophangen waren.”
De posters wezen op het belang van het dragen van maskers en op het houden van afstand. Ook riepen de poster op vooral niet bang te zijn voor een vaccinatie. Eén poster sprong er voor Appu meteen uit, namelijk een poster waarop Superman een masker draagt en tegen corona vecht met een vaccinatiespuit in zijn hand.
“Superman is mijn grote held en ik vond die poster echt top: Superman die ons vertelt om onszelf te beschermen via een vaccinatie! Ik ben meteen naar mijn ouders gerend, om te zeggen dat ze zich moesten laten vaccineren!’
Terre des Hommes werkt voor en met kinderen, om ook hun gemeenschappen sterker te maken. De posters zijn op een kindvriendelijke manier ontworpen, zodat kinderen er door geïnspireerd raken en de boodschap helpen verspreiden. Niet alleen Appu, ook andere kinderen overtuigden na het zien van de posters hun ouders om zich te laten vaccineren.
“Hij was zo opgewonden: we moesten beslist de poster zien, en we moesten absoluut gevaccineerd worden”’, zegt een lachende vader van Appu, “Ik was blij verrast dat Appu zo enthousiast was en tegelijkertijd zo bezorgd over onze gezondheid. Mijn vrouw en ik hebben ons de volgende dag meteen laten vaccineren.”
In het dorp van Appu is iedereen boven de 18 jaar gevaccineerd. Met de opbrengst uit de Giro555-actie kregen in India via Terre des Hommes 172.589 mensen een eerste vaccin, 125.588 een tweede prik en 73.903 mensen een derde dosis. Terre des Hommes Nederland ondersteunde 265 basisgezondheidscentra in het vaccineren en met de levering van de benodigde materialen. Ook zijn meer dan 330.000 mensen bereikt met voorlichtingsmaterialen in hun eigen taal, ook in afgelegen gebieden.